Wat maakt een goed optreden? Hoe kun je een muzikant meten? En hoe kan ik als individu iets zeggen over een vraag die zo subjectief is? Laten we daar maar kort bij beginnen: dit is mijn perspectief en huidige theorie, dus niet de allesomvattende waarheid. Tijdens mijn studie aan het conservatorium en de vele bezochte concerten heb ik talloze gesprekken gevoerd over deze onderwerpen. Wat werd er van de muzikant gevonden: van het spel, de techniek, de grapjes of serieuze verhalen die hij of zij tussendoor vertelde? Of wat de bezoekers vonden van het optreden als geheel, of zelfs nog groter: van het hele gebouw of festival. Deze gesprekken heb ik een tijd lang geanalyseerd, en met deze theorie kom ik tot de 'artistieke driehoek' van een optreden.
Kijk, we zijn in wezen allemaal verschillend en vinden verschillende dingen tof. Mijn vriendin houdt van het gevoel dat muziek haar brengt, terwijl ik heel goed ga op de complexe technieken die een artiest toepast (waarna ik dit vaak zo graag wil delen met haar dat ik de muziek, en de sfeer in de auto, plat sla). Hier zijn dus al twee verschillende aspecten aanwezig van de driehoek: gevoel en techniek. Jarenlang heb ik over deze twee aspecten gediscussieerd tijdens klassieke gitaarconcerten die ik met de stichting Dutch Guitar Foundation organiseerde. Dit waren de parameters waarmee gemeten werd: hoe technisch beheers je een instrument en hoe goed kun je je gevoel erin kwijt? Zij die dit beide kunnen, die noemen we dan 'meesters' (voor zover mijn kennis reikt, bestaat er nog geen genderneutrale naam).
Gevoel en techniek staan niet alleen, vandaar de driehoek. Op de derde hoek zet ik presentatie. Dit houdt in hoe een artiest omgaat met zichzelf, het publiek, de inhoud en de ruimte (tijdens een optreden). Dit derde aspect kan zelfs het belangrijkste zijn, boven gevoel en techniek: "Piet kon niet zo goed spelen, maar hij deed het zóóó leuk!" is een opmerking die ik vaak heb gehoord. Hier heb ik mij een tijd aan gestoord, omdat mijn harde mening destijds was dat je zowel technisch als emotioneel goed moest zijn om op een podium te staan. Hier ben ik ondertussen van teruggedraaid.
Hoe kunnen we deze theorie toepassen in de praktijk? Samen met Joek zijn we bij de Lange Mannen Met Haast altijd op zoek naar een goede balans tussen deze drie aspecten. We willen dat een optreden goed in elkaar zit. Hierin kijken we naar welke nummers goed bij de ruimte, het evenement en het publiek passen. Wanneer die gekozen zijn (dus bij elk optreden vaak een andere setlist), maken we overgangen tussen de nummers. Ik zie dit als de structuur van de show. Deze overgangen bevatten muziek, praatjes, grapjes of zelfs elementen van theater. Het is immers een optreden. Dit alles heeft betrekking op de presentatie van het optreden. Het gevoel en de techniek zitten hem juist weer in de nummers zelf.
Hoe pak jij je shows aan? Of wanneer je nog geen optredens hebt, hopelijk kan deze informatie je ondersteunen bij het bedenken/maken van een show. Mocht je ondersteuning en begeleiding willen in dit proces, dan kun je contact met me opnemen via het contactformulier!
Joost Meijer (geb. 1994) is een Groningse gitarist, componist en muziekdocent. Tijdens zijn bachelor studie Klassiek Gitaar op het Prins Claus Conservatorium studeerde hij met de gerespecteerde Sabrina Vlaškalić, Kristina Vårlid en Goran Krivokapić, beiden klassiek gitaristen van werelds niveau. In 2022 voltooide hij zijn Bachelor en begon hij met de master NAIP (New Audience and Innovative Practices). Hierin focust hij zich op het verbinden van muziek met een maatschappelijke onderwerpen en doet hij onderzoek naar feminisme in de muzieksector. Hij is als mannelijk artiest gepassioneerd over het bevorderen van gendergelijkheid in de muziekwereld.
Het is natuurlijk heel leuk, en voor sommigen lekker competitief, om je Spotify Wrapped te delen met je vrienden, familie, kennissen of collega's. Voor de mensen die dit fenomeen niet kennen, een korte uitleg: Spotify verzamelt en analyseert jouw luistergedrag op hun streamingdienst, en eens per jaar, begin december, laten ze in een flitsende gepersonaliseerde […]
De website is dan eindelijk online. Na maanden werken aan de kleinste letter en afstand tussen foto's is het moment nu hier: af. Of, af genoeg. Genoeg, het is voor nu af. Dynamisch als een website is, zal en blijft deze veranderen met de tijd. Waar de website eigenlijk voor is? Goede vraag! Naast het […]
Beheer cookie toestemming
Accepteert u cookies? Cookies worden gebruikt om bijvoorbeeld de youtube filmpjes goed te kunnen afspelen. Het is altijd te wissen en weigeren.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.