Het is natuurlijk heel leuk, en voor sommigen lekker competitief, om je Spotify Wrapped te delen met je vrienden, familie, kennissen of collega's. Voor de mensen die dit fenomeen niet kennen, een korte uitleg: Spotify verzamelt en analyseert jouw luistergedrag op hun streamingdienst, en eens per jaar, begin december, laten ze in een flitsende gepersonaliseerde video jouw statistieken zien. Hoeveel minuten je hebt geluisterd, welke artiesten en nummers in jouw top 5 zitten, etc. etc. Voor muzikanten die muziek hebben staan op deze streamingdienst, is er ook een speciale Spotify Wrapped, eentje speciaal voor artiesten. Hier zien ze hoeveel mensen naar hun werken hebben geluisterd, in welke delen van de wereld, wat hun topnummer was, hoe vaak ze in de top 10, top 5, of zelfs dé favoriete artiest van een luisteraar waren. Hieronder is zelfs te zien hoe mijn muziek vanaf Spotify met anderen wordt gedeeld.
Dit klinkt natuurlijk erg leuk allemaal, maar er zijn helaas ook keerzijden. Spotify Wrapped heeft het niet altijd bij het juiste eind. Veel luisteraars hebben hun klaagzang op het internet gedeeld na het bekijken van hun Wrapped. Velen waren verbaasd over de uitkomsten en zworen dat hun meest geluisterde artiest, volgens Wrapped, niet overeenkwam met de beleving van hun eigen luisterervaring. Misschien een menselijke fout van de luisteraar, dacht ik eerst. Maar via verschillende diensten zoals Stats.fm of statsforspotify.com zijn de echte, actuele cijfers over ons luistergedrag te vinden, en wat blijkt? Spotify Wrapped had het fout bij verschillende luisteraars.
Door deze verschillende berichten op het internet werd ik nieuwsgierig en bekeek ik met een kritische blik mijn eigen Spotify Wrapped, en wat bleek? Bij sommige resultaten was ik stomverbaasd. Hoe kan het zijn dat mijn 'Topnummers' niet overeenkomen met mijn 'Topartiesten'? Ja, Fink en De Toegift (beste Nederlandse upcoming band, als je het mij vraagt) staan ertussen, maar Spinvis zie ik nergens staan.
Tijd voor onderzoek! Zo kwam ik op de website van statsforspotify en installeerde ik de app van stats.fm. Ik controleerde de gegevens van Spotify Wrapped met deze twee nieuwe bronnen, en het werd nog gekker. De twee bronnen komen meer met elkaar overeen dan Spotify Wrapped, en ik wil hen dus graag geloven. Echter, staat er informatie die niet goed voelt. Dat Jack Johnson, één van mijn superhelden uit mijn puberteit, in de top 5 is beland, klopt niet. Ja, ik heb wel naar hem geluisterd, maar aanzienlijk minder dan Ben Howard of Bon Iver. Hoe kan het toch dat deze artiest zo hoog in alle lijsten is beland? Zowel bij Spotify Wrapped, stats.fm als statsforspotify?
Hoe meer informatie ik bij elkaar sprokkel om mijn eigen vragen te beantwoorden, hoe onduidelijker het begint te worden. Zo onduidelijk dat het mij niet eens meer interesseert. Ik weet zelf wel naar welke muzikanten ik graag luister; dat hoeft geen lijst mij te vertellen. En als jij geïnteresseerd bent in mijn luistergedrag, dan praat ik daar graag met een bakje koffie over.
PS. Heel geinig, Spotify Wrapped, maar dit bedrijf is een van de grootste uitbuiters in de muziekindustrie. CEO en oprichter Daniel Ek verdiende dit afgelopen jaar 345 miljoen euro met Spotify. Om dat bedrag te krijgen als artiest, moet je 115 miljard streams hebben. 115 miljard streams. De 'gulle' waarde van een stream op Spotify bedraagt 0,003 cent. Met één van mijn werken heb ik daarmee 42,39 dollar verdiend (14.126 streams). Componeren, teksten schrijven, demo's opnemen, studio in, producer betalen, artwork regelen, promotie en marketing – noem het maar op. En ik hoor steeds vaker dat de muziek steeds 'slechter' wordt, nogal wiedes wanneer je als geschoold musicus niet je werk kunt doen, omdat je ander werk moet doen omdat je anders niet je werk kunt betalen. Denk daar maar eens over na wanneer je je favoriete top 5 artiesten van je Spotify Wrapped door appt naar je vrienden, familie, kennissen of collega's. Heel geinig.
Joost Meijer (geb. 1994) is een Groningse gitarist, componist en muziekdocent. Tijdens zijn bachelor studie Klassiek Gitaar op het Prins Claus Conservatorium studeerde hij met de gerespecteerde Sabrina Vlaškalić, Kristina Vårlid en Goran Krivokapić, beiden klassiek gitaristen van werelds niveau. In 2022 voltooide hij zijn Bachelor en begon hij met de master NAIP (New Audience and Innovative Practices). Hierin focust hij zich op het verbinden van muziek met een maatschappelijke onderwerpen en doet hij onderzoek naar feminisme in de muzieksector. Hij is als mannelijk artiest gepassioneerd over het bevorderen van gendergelijkheid in de muziekwereld.
Wat maakt een goed optreden? Hoe kun je een muzikant meten? En hoe kan ik als individu iets zeggen over een vraag die zo subjectief is? Laten we daar maar kort bij beginnen: dit is mijn perspectief en huidige theorie, dus niet de allesomvattende waarheid. Tijdens mijn studie aan het conservatorium en de vele bezochte […]
De website is dan eindelijk online. Na maanden werken aan de kleinste letter en afstand tussen foto's is het moment nu hier: af. Of, af genoeg. Genoeg, het is voor nu af. Dynamisch als een website is, zal en blijft deze veranderen met de tijd. Waar de website eigenlijk voor is? Goede vraag! Naast het […]
Beheer cookie toestemming
Accepteert u cookies? Cookies worden gebruikt om bijvoorbeeld de youtube filmpjes goed te kunnen afspelen. Het is altijd te wissen en weigeren.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.